Gedaan met laden. U bevindt zich op: Jobbox. 24 deelfuncties voor jongeren van het Buitengewoon Secundair Onderwijs opleidingsvorm 2
Jobbox. 24 deelfuncties voor jongeren van het Buitengewoon Secundair Onderwijs opleidingsvorm 2
De Job Box is een hulpmiddel om de inclusie van personen met een beperking te bevorderen. In het kader van het Vlaamse Integratiebeleid alsook van de Europese doelstellingen is het een praktisch aanknopingsinstrument.
De finale doelgroep voor het gebruik van dit (digitale) instrument zijn de leerlingen in fase 2 van het Buitengewoon Secundair Onderwijs opleidingvorm 2. De aangereikte modellen geven een groot gehalte van haalbaarheid weer waardoor de doelgroep geïnspireerd kan worden. Zij openen kansen op identificatie.
De Job Box wil voor deze jongeren een reeks deelfuncties op een rijtje zetten. Ze is opgebouwd uit realistische cases. Het is een verzamelwerk dat verder kan worden uitgebreid door de dagelijkse praktijk en kan worden aangepast aan elke regio in Vlaanderen. Geen van de vermelde deelfuncties komen noch met de SERV beroepsprofielen noch met hun benamingen overeen. Omdat het hier over deelfuncties gaat, zochten we naar een aparte benaming en voorkomen we verwarring.
Elke job of deelfunctie wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken: wat verwachten de jongeren ervan en wat verwachten de BW’s en NEC (Normaal Economisch Circuit)-bedrijven? Deze benadering maakt het instrument bruikbaar voor verschillende doeleinden.
De deelfuncties vormen voor de doelgroep een uitdaging en kunnen bijdragen tot het waarmaken van hún droom. Ook jongeren met beperkingen verdienen het om hun mogelijkheden te tonen. Zij krijgen een aanbod waaruit zij zelf kunnen kiezen, in functie van hun talenten en van hun voorkeuren. Ze hoeven niet zo maar aan te nemen wat anderen - hoe bezorgd ook - in hun plaats hebben bedacht. We willen laten aanvoelen dat ze volwaardig zijn en zowel voor de samenleving als voor de arbeidsmarkt iets betekenen.
De Job Box wordt als een pedagogisch hulpmiddel voorgesteld in de opleidingscontext van de doelgroep. Het wordt in het onderwijs ingeschakeld op het ogenblik dat de finale doelgroep nadenkt over de eigen toekomstmogelijkheden. Het biedt leerkrachten inspiratie om jongeren van opleidingsvorm 2 vorm te helpen geven aan hun beroepsleven. Toch dient de JOB BOX op school niet als leerplan te worden beschouwd noch als leerplan te worden gebruikt.
De JOB BOX kan ook zijn nut bewijzen aan CLB medewerkers die beroepsoriënterend werken, aan trajectbegeleiders en aan beschutte werkplaatsen. Het kan door de regionale samenwerkingsverbanden als hulpmiddel worden aangewend voor het vinden van alterneringsplaatsen. Bovendien is het een hulpmiddel voor de transitie van de doelgroep naar de lokale arbeidsmarkt.
Het kan als ondersteuning dienen of als referentie voor de regionale NEC-bedrijven om tot een beter beeld te komen van de mogelijkheden ondanks de beperkingen van deze schoolverlaters.

Lees de publicatie
- Uitgever
- Publicatiedatum
- Oktober 2010
- Publicatietype
- Brochure
- Thema's
- Buitengewoon onderwijs