Quick wins digitale toegankelijkheid
Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat iedereen toegang heeft tot de inhoud van websites en apps. Kleine aanpassingen maken soms al een groot verschil.
Deze vijf quick wins zijn vrij makkelijk om te doen. En ze maken meteen de ervaring van veel gebruikers beter.
Blinde mensen gebruiken een brailleleesregel of software die voorleest wat er op het scherm te zien is. Een ander woord daarvoor is een schermlezer of screenreader.
- Als u een afbeelding gebruikt om ziende gebruikers informatie te geven, dan moet een gebruiker van een brailleleesregel of schermlezer die info ook meekrijgen.
- Ga in het programma waarmee u uw website beheert naar het veld voor alternatieve tekst bij de afbeelding in (alt-tekst of alt-tag).
- Beschrijf de afbeelding kort. Hou het bij wat belangrijk is.
- Het is niet nodig om ‘afbeelding van’ of ‘foto van’ te schrijven. De gebruiker weet al dat het om een afbeelding gaat.
- Is het een afbeelding die gebruikers kunnen aanklikken, bijvoorbeeld een logo waarmee je naar de homepage doorklikt?
- Beschrijf de functie in de alt-tekst en niet de afbeelding, bijvoorbeeld ‘Ga naar de homepage’.
- Is de afbeelding er alleen om de pagina er mooier te doen uitzien? Dan is het een decoratieve afbeelding.
- Laat het veld voor de alt-tekst helemaal leeg, dus ook zonder spatie of ‘-’.
- Zo slaan schermlezers de afbeelding over.
Teksten en belangrijke onderdelen moeten genoeg contrast hebben met de achtergrond. Zo zijn ze goed leesbaar voor iedereen, ook mensen met een verminderd zicht of mensen die kleurenblind zijn.
- Zorg voor een contrastverhouding van minstens 4,5:1 voor gewone tekst en 3:1 voor grote tekst, volgens de WCAG 2.1 AA-richtlijnen.
- Test contrast met gratis online tools zoals de WebAIM Contrast Checker(opent in nieuw venster)
Gebruik je kleur om informatie over te brengen, bijvoorbeeld een rode kleur om aan te duiden dat iets fout is?
- Zet er dan ook een icoon of tekst erbij, bijvoorbeeld een kruisje of het woord ‘fout’.
Een link moet duidelijk maken waar u terechtkomt.
- Gebruik een duidelijke omschrijving. Een gebruiker van een schermlezers kan een lijst van alle links op een pagina opvragen. Een linktekst moet dus op zichzelf duidelijk genoeg zijn.
- Bijvoorbeeld: ‘Lees meer over digitale toegankelijkheid’ of ‘Bekijk de checklist voor toegankelijke websites, in plaats van vage woorden zoals ‘klik hier’ of ‘lees meer’.
- Zorg dat links eruitzien als links. Dus onderstreept en met een duidelijk verschil in kleur.
Een pagina met een goede structuur helpt zowel gebruikers als zoekmachines om uw inhoud beter te begrijpen.
- Gebruik koppen of headings om uw tekst logisch op te bouwen. H1 gebruikt u voor de hoofdtitel, gevolgd door H2 voor het tweede niveau, gevolgd door H3, H4 enzovoort in de juiste volgorde.
- Geef headings de juiste volgorde. Als u een niveau overslaat is dat namelijk verwarrend voor wie navigeert met hulptechnologie. Bijvoorbeeld een H2 meteen gevolgd door een H4, zonder een H3 ertussen.
- Gebruik lijsten met opsommingstekens, tussentitels en genoeg witruimte. Zo maakt u langere stukken tekst makkelijker om met de ogen te scannen. Want veel mensen scannen meer dan lezen.
Een toegankelijkheidsverklaring geeft aan hoe toegankelijk uw website of app is en waar gebruikers terechtkunnen bij problemen.
Websites en apps van overheden zijn zelfs verplicht om digitaal toegankelijk te zijn en een toegankelijkheidsverklaring te hebben.
Beschrijf de toegankelijkheidsstatus en welke normen u volgt (EN 301 549(PDF bestand opent in nieuw venster), WCAG 2.1 AA).
- Vermeld welke onderdelen nog niet toegankelijk zijn, welke verbeteringen u gepland hebt en of er een andere manier is om toegang te krijgen tot ontoegankelijke inhoud.
- Zorg voor een aanspreekpunt waar gebruikers problemen kunnen melden.
- Zet de verklaring op een aparte pagina.
- Zet voor een website een link naar die pagina in de footer.
- Hou uw informatie up-to-date.
Verder gaan dan quick wins
Volg een opleiding in digitale toegankelijkheid. Of contacteer een expert.
Nieuwsbrief
Schrijf je in op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws rond toegankelijkheid.