Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700
Gemiddeld 3,4 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be
Vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, ontving in het 1e kwartaal van 2025 gemiddeld ongeveer 3,36 miljoen bezoeken per maand. De klassieke top-pagina’s waren in het eerste kwartaal van 2025 grotendeels dezelfde als in 2024 (zie verder). Bovendien zorgde de kortingsbon voor energiezuinige elektrische toestellen voor heel wat bezoeken aan de website. Ook de studie-informatiedagen voor laatstejaars van het secundair onderwijs en de informatie over toelatingsexamens waren trending. Het aantal bezoeken steeg ook erg op de pagina’s over de investeringspremie voor eigenaars van zonnepanelen die op een digitale meter overschakelen.
Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. De website biedt zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid als info over de Vlaamse overheid zelf.
In 2024 werd vlaanderen.be iets meer dan 38 miljoen keer bezocht, tegenover 35,7 miljoen keer in 2023. Het aantal bezoeken aan vlaanderen.be steeg de afgelopen jaren sterk, van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 38 miljoen in 2024. De toegangspagina van ‘Mijn Burgerprofiel’ was ook in 2024 de meest bezochte pagina van vlaanderen.be. De rest van de top 10 van meest bezochte pagina’s werd in 2024 ingenomen door de pagina’s over ‘Vacatures’, ‘Mijn Verbouwpremie’, ‘Omgevingsvergunning’, ‘Schoolvakanties’, ‘Inschrijven voor een sociale woning’, ‘Verkiezingen’, ‘Jobbonus’, ‘Taaladvies’, ‘De e-box’ en ‘Verkeersbelastingen’.
Gemiddeld 79.400 maandelijkse contacten met 1700
Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.
In het 1e kwartaal van 2025 kwamen maandelijks gemiddeld 79.412 contacten binnen op de kanalen van 1700. Dat zijn er 1.225 per maand meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024. Vragen over de kortingsbon voor energiezuinige elektrische toestellen waren ook aan de telefoon trending. Vlaamse belastingen zorgen steeds voor het hoogste volume aan contacten, met mogelijkheid van een afbetalingsplan als meest gestelde vraag. De jobbonus, verbouwpremie en de huurpremie voor wie lang op een sociale woning wacht, zorgen op 1700 in het 1e kwartaal van 2025 ook voor veel vragen.
In 2024 kwamen in totaal 1.008.213 contacten binnen op de 1700-kanalen. Dat is net iets minder dan in 2023. In 2023 ging het over 1.042.368 contacten. Terwijl het totale aantal contacten al enkele jaren een licht dalende tendens vertoont, verhoogt het aandeel van digitale contacten (e-mail en chat) sterk in het totaal aantal contacten. Van iets minder dan 9% digitale vragen in 2019 steeg dit percentage naar 18% in 2024. Telefoon blijft met 82% dus wel nog steeds het meest gebruikte contactkanaal.
Gemiddelde bereikbaarheid contactcenter op 97%
De gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 was in het 1e kwartaal van 2025 met 97,2% erg hoog.
De bereikbaarheid heeft betrekking op het aandeel telefonische oproepen en chatsessies dat uit de wachtrij kan worden opgenomen. Bij e-mails gaat het om het aandeel aangeboden e-mails dat binnen de 2 werkdagen wordt behandeld.
Bronnen
- Digitaal Vlaanderen: