Versterk mee het werkgeversmerk
De Vlaamse overheid in de markt zetten als aantrekkelijke werkgever is geen zaak van het Agentschap voor Overheidspersoneel (AgO) alleen. Als alle entiteiten van de Vlaamse overheid dezelfde boodschappen en beelden delen, dan is de Vlaamse overheid herkenbaarder als merk. Om je een handje te helpen, maakte AgO een stappenplan en leuke sjablonen om intern verder mee aan de slag te gaan.
In oktober 2024 lanceerde het Agentschap Overheidspersoneel een employer branding-campagne om meer burgers warm te maken voor een baan bij de Vlaamse overheid. In deze tweede fase roepen ze jou op om op dezelfde manier te communiceren als je nieuwe collega’s zoekt of je interne employer branding wil versterken.
Sterk werkgeversmerk
Grafisch vormgever Kim Vandenhoeck: “Hoe ik de beeldtaal van onze employer branding zou omschrijven? Typisch ‘Vlaamse overheid’, met een focus op de maatschappelijke relevantie en met echte mensen.”
- Herkenbaarheid: als iedereen met dezelfde vormgeving werkt, worden we ook als werkgever nog herkenbaarder en aantrekkelijker. Het grafische patroon, de gele kleur en de schuine vlakken uit de huisstijl vind je dan ook allemaal terug in de beelden van de campagne.
- Dualiteit: Kim: “Voor de quotes kozen we ervoor om zowel de relevantie voor de maatschappij als voor de kandidaat in de kijker te zetten. Zoals: ‘Ik doe mijn job voor schoner water en voor mezelf. Want zelf sup ik ook liever op een proper kanaal.’ Die dubbele boodschap komt overal terug.”
- Authenticiteit: Kim: “Voor de portretfoto’s is de authenticiteit belangrijk. Je fotografeert gewone mensen op de effectieve werkplek met een outfit die ze op een normale werkdag zouden dragen. Hoort er een attribuut bij de baan? Dan is dat een plus. In ons stappenplan vind je tips voor die foto’s.”
Speelse stickers en stippen
Kim: “Het reclamebureau waarmee we werkten voor de campagne kwam met het idee van de stickers. Een tof idee, maar we herkenden in die eerste ontwerpen onze huisstijl niet. We pasten de stickers aan met de iconen uit de iconendatabank en ons eigen Flanders Art-lettertype. Naast de stickers komen ook de stippen vaak terug in de beelden.
Krachtig verhaal op maat van jouw entiteit
Hoe vertaal je het werkgeversverhaal van de Vlaamse overheid en de werkgeverscommunicatie naar jouw diensten? Dat ontdek je stap voor stap in het Stappenplan Employer Branding: van een netwerk van ambassadeurs uitbouwen over je mediacampagne voorbereiden tot wervende vacatureteksten schrijven.
Zelf aan de slag of met de hulp van AgO
Op de website van AgO vind je alle sjablonen en stickers voor de jobcommunicatie als illustratie en als bronbestand. Je past zelf de kleur van je entiteit en de foto aan. En je kiest de stickers die voor jouw departement het relevantst zijn.
Heb je geen eigen vormgever in huis? Dan schakel je AgO in. Kim: “Alle diensten van de Vlaamse overheid kunnen bij ons terecht, bijvoorbeeld om vacatures te schrijven, advertenties in te plannen, vacatures op de schermen in de overheidsgebouwen te laten verschijnen … En dus ook om je campagnemateriaal vorm te geven. Heb je bijvoorbeeld zelf een leuk idee voor een sticker op maat van je organisatie? Ook dan kun je bij ons terecht.”
Zet de Vlaamse overheid en jouw entiteit als aantrekkelijke werkgevers in de markt.